Voorbereiding

Voorbereiding

18 september:
We kregen een mail met bedankjes voor tips van een van de nieuwe camper wegbrengers van dit voorjaar, zij vroegen zich ook af of wij nog geen vakantie in voorbereiding hadden voor volgend jaar.
We zijn  ons gelijk maar eens gaan oriënteren,  om voor de vroegboek korting in aanmerking te komen was het zaak om toch wel redelijk snel beslissingen te nemen.
Annie heeft plannen om eind mei met vervroegd pensioen  te gaan, en wilde daarom niet eerder op vakantie dan juni.
We hadden in gedachte om weer mee te doen met de actie voor wegbreng campers, nieuw ophalen en dan naar een verhuurstation te brengen.
We weten dat Apollo dit meestal  vanaf eind mei doet , dat zou mooi uitkomen om dan route 66 te rijden, wel zal het dan  erg warm als ze zuidelijk komen.
Annie heeft de voorwaarden van verschillende aanbieders nog eens door gelezen kwam er achter dat je bij Apollo deze campers maximaal 18 dagen kan/mag huren  dat vinden we te kort.
Als alternatief hebben we heel even gedacht om in LA of SF te starten en dan via het noorden en Yellowstone naar Las Vegas te gaan.
Ik had echter ook  Alaska nog in gedachte, dit zouden we in 2015  al doen, maar hadden ons toen verkeken op de afstanden vanuit Vancouver.
Ons eerste idee was om te vliegen op Whitehorse Yukon en daar een camper te huren om Alaska in te gaan.
Omdat het vliegen op Whitehorse erg duur is en ook nog eens ongunstige (lange) vliegtijden kent keken we ook naar vliegen op Calgery en Edmonton Alberta, door verder te kijken naar onder andere:  te rijden afstand, camperverhuurders  en prijzen is het uiteindelijk Edmonton geworden.
Het is nog wel een behoorlijk eind rijden, ik denk 3 á 4 dagen voor we in Alaska zijn, maar dat zijn we in Amerika ook gewend, als we vanuit Las Vegas naar Yellowstone rijden hebben we ook 2 á 3 dagen nodig dus we weten waar we aan  beginnen.
Vanmorgen rond 10:00 uur heb ik de offerte aangevraagd bij Tiogatours en vanmiddag was het antwoord al binnen.
Nadat Annie nog eens de prijs van de vliegtickets heeft bekeken op internet hebben we vanavond besloten Tioga die paar tientjes verschil te gunnen en alles bij hun te boeken.

19 september:
Vanmorgen was de bevestiging van Tioga tours al binnen:
De camper is aangevraagd, het is nog even wachten of die bij de verhuurder  beschikbaar is voor onze periode.
De vliegtickets staan in optie.
Het wordt een rechtstreekse vlucht met KLM van Amsterdam naar Edmonton een vlucht van 8.50 uur,omdat we boeken tijdens de KLM Werelddeal weken moeten we deze wel voor de 25 september volledig betaald hebben.
Ik ontdekte nog een klein foutje in de offerte, het bleek dat er een grotere camper aangeboden is door Tioga dan ik aangevraagd had.
Via de mail even contact opgenomen en gevraagd naar het prijsverschil, die was zo klein (€ 5,00 per dag) dat we toch maar besloten hebben om voor de grotere te gaan in plaats van een 23-25ft is het toch weer een 30-32ft geworden.
Woensdag horen we of er een camper beschikbaar is bij Four Seasons, het camperverhuurbedrijf in Edmonton.

Ik heb ondertussen ook de Milepost, (Alaskabijbel), weer uit de  kast gehaald, deze is wel van 2014 maar voor de route is dat geen probleem er  zijn  waarschijnlijk werkzaamheden op ander plekken langs de route maar die komen we toch wel tegen.
Annie heeft enkele reisverslagen opgezocht van andere Alaska/Amerika fans, voor tips en excursies.

21 september:
Er is een camper voor ons beschikbaar en gereserveerd dus gaat de reis definitief door.
Ook heb ik een globale route uitgezet en zit op dit moment op ruim 5.400 mijl wordt dus een flinke rit.
Four Seasons is een onderdeel van Fraser Way, zij verhuren de wat oudere campers, tussen 2 en 4 jaar oud van Fraser Way.
Omdat het geen nieuwe campers zijn liggen de prijzen een flink stuk lager.
Verder is een tweede bestuurder gratis en mag je zonder extra kosten, Yukon En Alaska in mits je hier van te voren toestemming voor vraagt aan de verhuurder.
Vorige keer bij Canadream waren daar allemaal extra kosten voor.

11 oktober:
Inmiddels een route uitgezet, deze kan nog helemaal veranderen naar aanleiding van tips die we binnen krijgen.
Ik heb bij verschillende instanties folders aangevraagd helaas zijn er steeds meer instanties die niet meer buiten de USA en Canada versturen, daar kan je dan wel de online versie bekijken maar ik vind het altijd prettig om een papieren versie bij de hand te hebben.
De route ziet er op dit moment zo uit:
dag 1. Amsterdam > Edmonton AB dit is een rechtstreekse vlucht.
dag 2. Edmonton (Leduc) camper ophalen, boodschappen doen > Valley View AB 235 mijl.
dag 3. Valley View AB > Dawson Creek BC (begin Alaska Highway) > Fort Nelson BC 433 mijl.
dag 4. Fort Nelson BC > Watson Creek YT (plaatsnamen bos) > Rancheria YT 391 mijl.
dag 5. Rancheria YT > Whitehorse YT > Koidern YT 442 mijl.
dag 6. Koidern YT > Valdez AK 401 mijl.
dag 7. Valdez AK > Glacier Cruise 10 mijl.
dag 8. Valdez AK > Mutanuska Glacier aan Glenn Highway bij Palmer AK 202 mijl.
dag 9. Palmer AK > Eklutna Village > Eagle River > Anchorage AK 103 mijl.
dag 10. Anchorage AK > Seward AK 125 mijl.
dag 11. Seward AK > Kenai Fjords NP Cruise 10 mijl.
dag 12. Seward AK > Kenai AK 125 mijl.
dag 13. Kenai AK > Anchor Point > Homer AK 93 mijl.
dag 14. Homer AK > Soldotna AK 79 mijl.
dag 15. Soldotna AK> Bear Viewing  met vliegtuig en boot in Lake Clark NP 12 mijl.
dag 16. Nog in te vullen, reserve dag.
dag 17. Soldotna AK > Wasilla AK 186 mijl.
dag 18. Wasilla AK > Talkeetna AK 75 mijl.
dag 19. Talkeetna AK > Denali NP 155 mijl.
dag 20. Denali NP 12 mijl.
dag 21. Denali NP 12 mijl.
dag 22. Denali NP > Nenana > Fairbanks AK 125 mijl.
dag 23.  Fairbanks AK nog in te vullen misschien dagexcursie naar poolcirkel.
dag 24. Fairbanks AK > Chena Hot Springs > Fairbanks AK 126 mijl.
dag 25. Fairbanks AK > North Pole > Tok AK. 206 mijl.
dag 26. Tok AK > Haines AK 443 mijl.
dag 27. Haines AK 20 mijl.
dag 28. Haines AK > Ranchena YT 445 mijl via Haines Junction, of 251 mijl als we eerst de veerboot van Haines naar Skagway AK nemen.
dag 29. Ranchena YT > Fort Nelson BC 391 mijl.
dag 30. Fort Nelson BC > Valley View AB 435 mijl.
dag 31. Valley View AB > Stone Plain (Stadje met veel murals) Devon AB camper schoonmaken en koffers pakken 219 mijl.
dag 32 Devon AB > Leduc AB camper inleveren en ’s middags vliegen 13 mijl.
Op dit moment zitten we aan 5470 mijl totaal.

28 november:
Vandaag mijn nieuwe paspoort opgehaald en de gegevens gelijk doorgegeven aan Tioga Tours een half uur later ingelogd op de site van de KLM en toen waren deze gegevens al verwerkt.
Op de site van de KLM de verder gegevens zoals de Api ingevuld.
Gelijk onze stoelen vastgelegd kost wel € 20,00 per stoel per vlucht maar zo zitten we wel waar we willen zitten.
Aan de raamkant met twee naast elkaar de indeling van onze vlucht is 2-4-2 voor economy dus we hebben zo niemand direct naast ons.
Ook wat meer naar achter in het toestel zodat we niet boven of net achter de vleugel zitten.
Dat we wat meer naar achter zitten is niet erg omdat het een rechtstreekse vlucht is en we niet moeten haasten om een volgende vlucht te halen.

 1 december:
Vandaag was de eerste dag dat men kon boeken voor campground en transitbussen in Denali NP  het duurde wel tot 15:00 Nederlandse tijd voor de site opende maar dat is met 10 uur tijdsverschil begrijpelijk.
Eerst een transitbus voor de zaterdag een rit naar het Eielson Visitor Center vast gelegd, dit center zit op Mile 66 van de parkweg het is een 8 uur roadtrip als men bij de bus blijft.
Eerste bus vertrekt om 06:00am.
Kosten $ 50,00 p/p dit is inclusief $ 10,00 intreegeld
Deze bussen zijn een soort suttlebussen en kan men onderweg verlaten om een wandeling te maken, men kan dan een volgende bus aanhouden om de rit te vervolgen.
Er rijden ook tourbussen (met gids) maar daar moet men op dezelfde bus blijven zitten, die zijn trouwens ook een stuk duurder.
Daarna de Riley Creek campground vastgelegd voor 3 nachten.
Kosten $ 30,00 per nacht zonder hookup
Aankomst op vrijdag en verder op maandag morgen, omdat we met een grotere camper reizen en er maar een beperkt aantal plekken voor > 30ft zijn binnen het park hebben we voor de zekerheid een plek vastgelegd.
Ook zondag zijn we nog in het park maar we hebben voor die dag (nog) geen bus geboekt doen we mogelijk ter plaatsen op de vrijdag als we aankomen dit is mede afhankelijk van de weersverwachting.
Verder heb ik voor de eerste zondag een bootcruise geboekt bij Stan Stephens Cruises, we gaan de Meares Glacier Excursion doen een 8,5 uur durende tour naar de Meares Glacier met onderweg hopelijk veel wildlife en een  lunch aan boord.
Kosten $ 165 p/p.
2 december:
Vandaag weer twee boekingen gedaan bij Talon Air Service in Sodotna heb ik een Bear Viewing trip geboekt dat is een vlucht met een watervliegtuig (een Cessna Caravan).
Deze vlucht duurt ongeveer een half uur over Cooke Inlet naar de Wolverine Creek, daar stappen we over op een boot met gids die ons naar de beren zal brengen, men blijft aan boord van deze boot waardoor men geen gevaar loopt op een beer van (te)dichtbij tegen te komen, maar men komt wel dichtbij de dieren tot op 30 feet (9 meter)
Er word aan boord een ter plaatsen vers gevangen zalm op de bbq gegrild als lunch, deze trip duurt ongeveer 6 uur.
Kosten $ 397,05 p/p inclusief taxen.
Voor Seward hebben we weer een bootcruise geboekt nu bij Kenai Fjord Cruises, de Kenai Fjord tour, 8,5 uur met dinner op Fox Island.
Onderweg verschillende Glaciers en wildlife.
Er liep een kortingspromo waardoor we 15% korting kregen.
Kosten $ 184,49 p/p inclusief taxen en dinner.
Wat we verder nog vast willen leggen is een Ferry van Haines naar Skagway maar de Alaska Marine Highway heeft nog geen zomerschema online en kunnen we deze nog niet boeken.
We willen deze route wel volgen omdat het zowel in mijlen (193,5) als in tijd (bijna 4 uur) nogal wat verschil maakt maar ook hoeven we zo een deel van de route niet dubbel te rijden.
.
12 december:
Ingrid van het AllesAmerika forum gaf aan dat het zomerschema van de Alaska Marine Highway online stond.
Ben gelijk gaan kijken en zag dat op onze geplande dag er inderdaad een ferry tussen Haines en Skagway gaat.
Deze boot vaart op donderdag, zaterdag en zondag en wij willen op de zondag overvaren.
Online tickets geboekt voor 1 volwassenen, 1 senior en 1 camper van 30ft, groter kon ik niet aangeven op de site.
We weten ook nog niet hoe groot de camper zal zijn, kan een 30ft zijn maar ook een 32ft is mogelijk.
Totale kosten inclusief tax zijn $ 177,00
We hebben voor de boot van 11:00am gekozen, deze is dan rond 11:50am in Skagway, wel moeten we rond 09:00am al op het veerplein aanwezig zijn voor voertuig inspectie.
Zal wel weer inhouden dat de gastank dichtgedraaid moet worden dat moest op de ferry naar Vancouver Island ook, zelfs op de korte overtocht bij Galveston Texas afgelopen voorjaar moest dat terwijl dat maar een tochtje van een paar minuten is op een open ferry.
Als ik op You-tube wat filmpjes bekijk wordt het een leuke ervaring, grotere voertuigen moeten namelijk achteruit aan boord rijden.
Daarbij is de boot een zij lader dus moet men zodra men aan boord komt een bocht van 90% maken om achteruit te parkeren met een tussenruimte van zo’n 15 cm aan beide zijden.
Denk dat we hiermee alle van te voren te boeken onderdelen van deze reis wel hebben behalve dan een parkeerplek op P-3 bij Schiphol.
Onze vlucht gaat pas om 14:45 en dat geeft genoeg tijd om op Schiphol te komen dus geen hotel deze keer.
4 januari :
Vanmiddag de eTA aanvragen voor Canada ingevuld deze werden voor ons beide gelijk goedgekeurd, we hadden binnen twee minuten al een mail met de goedkeuring, kosten $7 p/p
Deze inreis toestemming is geldig voor 5 jaar waar de Esta voor de USA maar 2 jaar geldig is.
We moeten ook nog nieuwe Esta’s aanvragen, ik omdat ik een nieuw paspoort heb en Annie omdat die van haar in april verloopt.
Hiermee wachten we tot een paar weken voor we vertrekken omdat we anders een half jaar van de twee jaar verspelen.

14 maart:
Na de  prijzen van parkeren op P-3 en een  Sleep, Park and Fly bij Van der Valk Schiphol vergelijken, hebben we toch besloten op voor de laatste te kiezen.
We vliegen pas om 14.45hr en hebben dus tijd genoeg om op Schiphol te komen, ook met eventuele maandagochtend files, als we thuis maar ruim op tijd weggaan.
Maar met een prijsverschil van ruim € 50,00 was het eigenlijk een inkoppertje
Zondagavond op het gemak naar van der Valk, maandagmorgen rustig ontbijten wat ook weer niet te vroeg hoeft en dan met de shuttlebus van 11:20 uur naar de luchthaven.

20 maart:
Vandaag zijn alle vouchers binnen gekomen, e-tickets van de KLM, hotelvoucher voor de eerste nacht en de voucher voor de camperhuur.
Bij die laatste wordt aangegeven dat men van te voren online al een en ander kan invullen waardoor het ophalen wat vlugger kan verlopen, als ik online ga om dat te doen blijkt dat men daarvoor een gebruikersnaam en wachtwoord nodig heeft.
De gebruikersnaam is niet zo moeilijk want dat is het conformation nummer maar een wachtwoord heb ik niet dat wordt dan morgenochtend even bellen met Tioga Tours.

21 maart:
Het wachtwoord probleem was binnen 1 minuut opgelost, daarna online naar het formulier van Four Seasons en alle gevraagde gegevens ingevuld ook gelijk van de 2de chauffeur, ook vragen ze wanneer en met welke vlucht je aankomt en in welk hotel je verblijft.
Nu moet we alleen op de dag van aankomst even bellen om te horen hoe laat we de shuttlebus de volgende dag kunnen verwachten.

2 mei:
Vandaag heeft Annie een mifi besteld, waarmee we ook wifi kunnen ontvangen  in Canada en Alaska, maar er zal zeker niet overal dekking zijn.
Het noorden van Alberta en British Columbia en Yukon heeft erg weinig dekking en ook in Alaska zal het lang niet overal werken.
Mochten we een aantal dagen geen dekking hebben dan zullen we waarschijnlijk wifi zoeken in een fastfood restaurant of openbare bibliotheek.

18 mei:
Gisteravond de ESTA aanvragen gedaan na betaling kwam de melding dat de aanvraag in behandeling was en dat het 72 uur kon duren voor de uitkomst bekend zou zijn.
Vanmiddag gecheckt en beide aanvragen zijn goedgekeurd, we hebben nu weer twee jaar toegang tot de USA natuurlijk wel afhankelijk van de immigration beambte op het vliegveld die kunnen je ter plaatse altijd nog de toegang ontzeggen waardoor je op het eerste vliegtuig terug gezet kan worden.
Nog nooit problemen mee gehad en die verwachten we ook nu niet.
Voor onze komende reis was de Esta eigenlijk niet nodig omdat we over land de USA binnenkomen van Yukon naar Alaska maar kan dan mogelijk wel de grenscontrole bespoedigen.
Voor onze reis in november naar Las Vegas hebben we hem sowieso nodig.

terugvooruit

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.