Week 1

Week 1

Dag 1, maandag 7 april
Amsterdam – Elkhart IN

Gistermiddag zijn we al naar Schiphol vertrokken, waar we rond 18:30 in het Etap-hotel waren.
Jan en Marjan waren net voor ons aangekomen en hadden de kamersleutels al geregeld, na de koffers op de kamer te hebben gezet zijn we als voorbereiding op de reis naar Amerika maar op zijn Amerikaans wezen eten, fastfood bij de Mac D.
Hierna zijn we met zijn vieren naar Paula en Jos gereden waar we onze auto voor de vakantieperiode kunnen laten staan.
Jos heeft ons later op de avond terug naar het hotel gebracht.
Na nog een paar drankjes in het Ibis hotel (Etap heeft geen bar) zijn we rond 12:00 uur gaan slapen.
Na het ontbijt naar buiten voor de shuttlebus naar het vliegveld, dit ging niet echt soepel de bus was al flink vol en er stonden heel wat mensen te wachten dus konden we niet allemaal mee, samen met een Amerikaans echtpaar uit Oregon bleven we achter.
Schijnbaar was er een bus kapot want de volgende bus die 10 minuten later moest komen kwam niet, de dame van de receptie heeft toen een taxibusje voor ons gebeld, die bleek op een bijna lege achterband te rijden maar de chauffeur durfde het toch wel aan om ons mee te nemen, gelukkig heelhuids op Schiphol aangekomen voordat de band helemaal leeg was.
Er stond een flinke rij voor het inchecken maar het ging toch redelijk vlug, in de incheck rij nog even kort kennis gemaakt met Susu van het AllesAmerika forum, zij zit met haar gezin op dezelfde vlucht om daarna door te vliegen naar San Francisco.
De douane waren we zo door, daar was van de keer geen rij, eerst nog even taxfree tabak gekocht en nog een bakje koffie gedaan.
Het veiligheid praatje was kort deze keer.
Precies op tijd werd het vliegtuig van de gate weggeduwd en binnen twee minuten zaten we in de lucht zo dicht stonden we bij de startbaan.
De vlucht verliep voorspoedig, het eerste stuk met veel bewolking maar zodra we boven Canada kwamen kregen we zicht op het land onder ons.
Om 12:50 zette het vliegtuig de wielen op Amerikaanse bodem.
Waar we vorige keer erg ver moesten lopen is er een en ander veranderd op O’Hare Airport, we moesten een trap af en stonden bijna gelijk bij immigration, daar vonden we een lege hal we waren de eerste intercontinentale vlucht en ook nog eens een heleboel balies bezet dus waren we binnen 15 minuten door immigration.
Ook hier werken ze al met het nieuwe systeem van vingerafdrukken, eerst de vier vingers van de rechterhand daarna van de linkerhand en vervolgens de beide duimen, voor de digitale foto moet men de bril nu afzetten.
Omdat het allemaal zo vlot ging waren de koffers nog niet op de band, toen de die eenmaal hadden door customs en daar werden we naar een scan gestuurd waar alle bagage door moest ook de handbagage, geen bijzonderheden dus konden we door.
Eenmaal buiten eerst een peukje gedaan en toen met de shuttlebus naar de autoverhuurder, daar hadden ze in eerste instantie niet de bestelde Lincoln Towncar dus zeiden we dat de buitenstaande Hummer ook goed was, maar omdat we hem in Elkhart inleveren was dat geen optie dus ging ze zoeken en vond er toch nog een Towncar die werd voorgereden en bleek zo van de dealer te komen met 29 mile op de teller.
Met wat passen en meten alle bagage er in en onderweg, de I-90 oost op het eerste stuk(je) was file rijden waarbij de expreslane ook nog eens gesloten was dus kosten het stuk Chicago ruim een uur, daarna ging het vlot en waren we tegen 17:00 in ons hotel waar we eerst de koffers op de kamers hebben gezet.
We zitten nu in Indiana onze tweede staat deze reis.
Hierna nog een rondje in de omgeving gedaan waarbij we ook nog even in Michigan geweest zijn zodat we op onze eerste dag gelijk al drie staten hebben gehad, ook nog even gekeken waar het de autoverhuurder zit zodat we die morgen vlot kunnen vinden.
Rond 22:00 ging het licht uit.
Vandaag gereden: 160 mile. Overnachting: Day’s Inn Elkhart.

Dag 2, dinsdag 8 april
Elkhart – Middlebury – Louisville

Vanmorgen waren we alle vier vroeg wakker dus konden we na het ontbijt doorrijden naar Middlebury om de campers op te halen bij de Coachman fabriek.

001De dame die ik van de week via de telefoon had gesproken was ook hier aanwezig en wist dus te vertellen dat we pas om 11:00 uur moesten komen maar na wat vermanende woorden van haar kant was ze toch bereid om ons in te passen in de 8:00 uur groep.
Toen de groep compleet was werd eerst uitleg gegeven in en rond de campers waarbij we zodanig in groepen verdeeld waren dat een ieder uitleg kreeg over de camper die men ook meekreeg, voor de 31 ft waren maar twee personen inclusief ondergetekende ook de tweede persoon was al verschillende keren met een camper weg geweest, zodat we vlug klaar waren, ondanks dat we geen vragen hadden werd wel de hele uitleg gegeven afwijken van een vast programma kan schijnbaar niet.

002 003 004Terug naar binnen voor de papierwinkel nu met de hele groep, doordat we als een van de eerste de papieren in leverden kregen we vrij vlug de sleutels dus koffers over laden en onderweg, het was ondertussen rond 10:00 uur.
Jan en ik met een camper en Annie en Marjan met de towncar, deze ingeleverd bij Hertz en nu echt onderweg, op naar Louisville, een flinke rit door een nog dor en bruin landschap met in het begin nog wat regen, tegen de tijd dat we Kentucky (onze vierde staat deze reis) binnen reden werd het wat groener.
Rond 17:00 kwamen we aan bij Dennis en daar hadden we gelijk een kleine tegenslag, bij het parkeren raakte ik met de achterkant een geparkeerde auto, aan de camper was alleen het glaasje van een zijlichtje stuk maar de personenauto had wat meer schade, dus een schade formulier ingevuld en samen met Dennis even naar UPS gereden om een kopie te maken voor de eigenaresse van de auto, de rest is voor de verzekering.
Hierna de watertanks gevuld zodat we toilet en douche kunnen gebruiken.
Eerst een poosje bijgepraat met Dennis en daarna de campers bij de Wal*mart gezet, samen met Dennis uit eten geweest waarna hij ons weer bij de campers heeft gebracht, hierna zijn we inkopen gaan doen en daarna de campers inrichten, het was uiteindelijk 0:30 voordat we in bed lagen.
Vandaag gereden: Towncar 35 mile. Camper 301 mile
Getankt Elkhart Towncar 9.078 gallon á $3,459 195 mile met 9.078 gallon is 1:21,48
Campground: Wal*mart kosten $ 0,00 geen hook-up

Dag 3, woensdag 9 april
Louisville – Fall Creek Falls SP TN

Vannacht heeft het nog wat geregend niet veel van mee gekregen want we waren alle vier goed versleten.
Vanmorgen eerst samen met Dennis ontbeten bij Waffel House, hierna Dennis gedag gezegd en terug naar de campers, hier voorlopig afscheid genomen van Jan en Marjan en elk onze eigen weg gegaan.
Het was de bedoeling om eerst een bezoek te brengen aan Mammoth Cave NP maar toen we de afslag opgingen kwam het water met bakken uit de lucht dus zijn we maar links in plaats van rechts gegaan, onderweg nog een paar vergeten boodschappen gedaan en verder door een schitterend gebied gereden waarbij T-T ons nog over een schitterend stukje weg stuurde in plaats van door te rijden naar de SR-30 bracht hij ons over de SR-285, smal en veel bochten maar zo mooi.

008 09Ondertussen zijn we Tennessee binnen gereden onze vijfde staat deze reis.
Aangekomen bij Fall Creek Falls SP de campground opgezocht die was vlug gevonden maar veel informatie van prijzen en welke plaatsen was moeilijker, via een vrouwelijke ranger werden we naar het hoofdkwartier verwezen en daar konden we betalen en kregen we aanwijzingen welke stukken al open waren.
Een mooi plekje uitgezocht en de camper op zijn plaats gezet het was inmiddels 17:00 uur dus eerst de BBQ in elkaar gezet zodat we ons vlees konden grillen.

011Vandaag gereden: 239,4 mile
Getankt Louisville: 40,069 gallon á $ 3,449
Campground: Fall Creek Falls SP, kosten $ 20,00 met full hook-up

Dag 4, donderdag 10 april
Fall Creek Falls SP – Great Smoky Mountians NP

Na weer een goede nachtrust op het gemak ontbeten en daarna het park een beetje bekeken, net als op internet is er ook in het park weinig informatie te vinden zodat we wat rond gereden hebben en daarbij een paar watervallen hebben bekeken.

018 021 023Waarschijnlijk is er veel meer te zien maar de bewegwijzering is erg gebrekkig en een visitor center of iets degelijks waar men bijvoorbeeld een kaartje van het park kan krijgen zijn we niet tegengekomen ook op het hoofdkwartier waar we gister waren was buiten de informatie voor de campground niets te vinden.
Erg jammer want het is een park met veel potentie.
We zijn het park weer uitgereden en richting de Great Smoky Mountian NP gegaan net als gister weer door een mooi gebied waarbij de snelheid niet veel boven de 40 M/U komt door de vele bochten.
Via Townsend het park ingereden en over de Little River Road naar de campground, dit is een zeer smalle bochtige weg met veel overhangende rotsen zodat enige voorzichtigheid met een camper wel geboden is, het is een mooie weg die de Little River blijft volgen. Onderweg veel mensen gezien die hier aan het vissen waren.

034Rond 15:30 waren we op de campground waar we het verder rustig aan hebben gedaan, na een paar drukke dagen hadden we even wat rust nodig, de zware verkoudheid die ik waarschijnlijk van de vliegreis heb overgehouden vreet aan het uithoudingsvermogen dus even gas terug voor de rest van de dag.
Vandaag gereden 157,2 mile
Getankt Pikeville: 24,25 gallon á $ 3,299
Campground: Elkmont in het park, kosten $ 17,00 geen hook-up.

Dag 5, vrijdag 11 april
Great Smoky Mountians NP

Na een rustige en donkere nacht (een voordeel van in het park slapen) zijn we vandaag Great Smoky Mountians gaan verkennen, eerst terug over de Little River Road en verder over de Laurel Creek Road naar de Cades Cove waar we de 11 mile lange drive hebben gereden, op sommige plaatsen niet al te breed maar gelukkig is het een one-way zodat men geen tegenliggers heeft een heel mooi gebied wat vroeger als landbouw/ veeteelt gebied bekend was nu staan er nog een aantal oude gebouwen waaronder drie (nog in gebruik zijnde) kerken, dit is een goed gebied om wildlive te spotten wij zagen alleen een aantal herten de hier ook voorkomende black bears waren niet thuis.

036055Helaas was de wildflower nog niet in bloei zodat het voornamelijk groen was onderweg.

042 047  Terug gereden naar Townsend en daar nog even getankt, daarna via de US-321 naar Pigeon Forge en Gatlinburg gereden, twee enorme toerist traps met de ene kermisattractie na de andere, vlug doorheen gereden (gelukkig niet druk men kan hier in een flinke file staan) bij Gatlinburg wilden we de Motor Nature Trail doen maar helaas is die voor alles groter dan een pickuptruck verboden.
Weer het park in en de Newfound Gap Road gereden met verschillende stops onderweg voor de mooie uitzichten ook hier was de wildflower nog niet in bloei hoewel april daar de beste maand voor is (last van een laat voorjaar denk ik).

058 063 072De Clingmans Dome Road hebben we helaas voor niets gereden, men kan aan het eind nog een pad van 0,5 mile lopen naar een uitzichttoren die op de hoogste berg van het park staat maar doordat alles in de mist zat was daar niets te zien.
De Newfound Gap Road verder naar het zuiden gereden om dan in Cherokee uit te komen, niet zo erg als in Gatlinburg maar wel helemaal op de toerist gericht.
Omdat het nog redelijk vroeg in de middag is hebben we ter plaatsen besloten om alvast een stuk van de route voor morgen te doen.
Via een puntje van South Carolina (zesde staat) zijn we ondertussen in Georgia onze zevende staat deze reis.
Als we eenmaal vinden dat het mooi is voor vandaag blijken we in campgroundniemandsland te zitten, de enige (National Forest) campground blijkt gesloten dus als we bij Gaineville GA een paar mile verderop een Wal*mart tegenkomen is de keus vlug gemaakt.
Eerst op zoek geweest naar een mogelijk doorgebrande zekering van het motordeel want de sigarettenaansteker uitgang doet het niet meer waardoor T-T niet oplaat, niets kunnen vinden dus zullen we een Ford dealer moeten zoeken.
Eenmaal geïnstalleerd begon het te regenen en onweren waarbij we nog flink nat werden toen we uit de winkel naar de camper liepen.
Vandaag gereden 251,5 mile.
Getankt: Townsend TN 23,444 gallon á $ 3,199 en in Alto GA 22,735 á $ 3,299
Campground: Wal*mart kosten $ 0,00 geen hook-up.

Dag 6, zaterdag 12 april
Gaineville GA – Fountain FL

Vanmorgen eerst de generator gestart voor koffie, thee en toast maar na een halve minuut valt de stroom weg van de stopcontacten (magnetron en tv werken wel) waarschijnlijk een zekering omgeslagen maar waar zitten die *** dingen, na een kwartiertje zoeken in alle kastjes (waar ze meestal zitten) het opgegeven en gaan rijden.
Vanaf het moment dat we onderweg waren is het gaan regenen dus gelijk maar besloten om het goede weer op te zoeken en dus verder te rijden dan gepland, dwars door Atlanta wat op een zaterdagmorgen goed te toen is, bij Columbus zijn we onze achtste staat (Alabama) binnen gereden waar we alleen de US-231 zullen volgen om vervolgens Florida ( onze negende staat deze reis) binnen te rijden.
Omdat we willen wassen en even contact willen hebben met het thuisfront een campground uitgezocht die beide aanbied en deze gevonden in Fountain op een kleine 20 mile van onze bestemming voor morgen zodat we lekker veel tijd hebben om het strand te bezoeken.
Eenmaal op de campground eerst alles aangesloten en de beide vuilwatertanks geleegd om daarna weer op zoek te gaan naar die **** zekeringenkast, uiteindelijk gevonden aan de zijkant van het bed dus hebben we weer stroom op alle stopcontacten.
Vandaag gereden 309,8 mile.
Getankt: Eufaula AL 31,666 gallon á $ 3,219
Campground: Pine Lake RV Park, kosten $23,96 met 10% Good Sam korting, full hook-up en Wifi.

Dag 7, zondag 13 april
Fountain – St. Andrews SP

Omdat we gister weer een tijdzone doorgegaan zijn en er weer een uur bij gekregen hadden waren we vanmorgen vroeg uit bed.
Na de verregende dag van gister zijn we vandaag opgestaan met een strak blauwe lucht, zo zien we het graag.
Het ontbijt ging weer in gedeelten omdat er op de campground een stroomstoring was kon de magnetron niet aan voor de pancakes dus eerst gaan rijden en in Panama City een parking aan het water opgezocht voor de rest van het ontbijt.
Omdat ik een afslag over het hoofd had gezien kwamen we in Panama City uit in plaats van Panama City Beach dus hebben we het mooi gerenoveerde centrum ook gelijk even bekeken.
Daarna via de brug over Grand Lagoon gereden en gelijk door naar St. Andrews SP waar we rond 10:00 al aankwamen, gelijk een plek op de campground geboekt en de camper op zijn plaats gezet, stoelen naar buiten en genieten maar en verbranden niet te vergeten.

085Na de lunch een flinke wandeling door het park gemaakt eerst een stuk langs de Grand Lagoon ( waar ook de campground aanligt) en vervolgens een stuk langs de Golf van Mexico, mooie witte stranden met hard zand waar je bijna geen voetstap in achterlaat, dit had als bijkomend voordeel dat het ondanks de flinke wind ook bijna niet stoof waardoor het er goed toeven was.

086 090 094 097Het park is schijnbaar ook erg geliefd bij duikers, onder drie grote ramada’s aan de golf van Mexico waren verschillende groepen zich aan het klaarmaken voor een duik.
Op de terugweg kwamen we nog langs een binnenwater wat Gator Lake wordt genoemd en hadden we het geluk dat een van de bewoners lekker in het zonnetje op een stukje strand lag, toch wel een ervaring om zo’n beest van een meter 4 lang tot op 10 meter afstand te benaderen, hij/zij lag namelijk gewoon langs een Nature Trail wat men daar kan lopen.

104 107Op het eiland(je) wat midden in dit meer ligt was waarschijnlijk een broedkolonie van de zilver reiger want er zaten er wel een paar honderd in de bomen daar.

106Terug op de campground nog een poosje in de zon gezeten waardoor we in één dag van blanke man/vrouw in roodhuid veranderd zijn.
Dat zullen we straks onder de douche wel voelen denk ik, het vel staat nu al strak.
Vandaag gereden: 59,8 mile.
Campground: St. Andrews SP, kosten $ 26,28 met stroom en water (dumpstation aanwezig)

terug   vooruit