Week 1

Week 1
Dag 1, donderdag 23 september
Amsterdam – Los Angeles

De rit naar Schiphol verliep voorspoedig geen files onderweg, een wonder, want meestal staat het stil tussen Rotterdam en Delft, mede hierdoor konden we ons om 11.30 uur al melden bij de balie van Martinair, een voordeel hiervan was dat we nog konden kiezen voor stoelen bij het raam.
De vlucht stond gepland voor 13.45 dit werd 14.00 uur voor we de lucht in gingen, de vlucht was mooi, weinig bewolking en dus ruim zicht naar beneden.
Het was wel erg lang en dus ging de beperkte beenruimte toch wel meespelen, een gelukje was dat we met twee personen drie stoelen hadden zodat je nog wat kom gaan verzitten.
Om 16.15 local time geland op LAX.
De eerste ontmoeting met de Amerikaanse immigration was niet echt vriendelijk te noemen, we werden met veel geschreeuw als ganzen op 1 rij achter elkaar gestuurd daarbij liepen er twee honden tussen de mensen door, een meisje wat bang was voor honden raakte dan ook flink overstuur.
Men stond met zes man/vrouw te kijken wie er allemaal uit het vliegtuig kwam en al voor de paspoortcontrole werden er verschillende mensen uitgehaald om een aantal vragen te beantwoorden daar zat ik natuurlijk ook weer tussen (man met lang haar op een paardenstaart?) omdat tijdens de landing mijn oren waren dicht geslagen viel dat niet mee maar dat begrepen ze gelukkig, verder geen problemen dus konden we naar buiten.
Hierna eerst een peuk opgestoken, 13 uur zonder nicotine valt niet mee een mens zou er van gaan beven.
Toen de shuttlebus van Continetal Plaza Hotel gezocht, deze bracht ons naar het hotel voor de eerste nacht in de USA, deze overnachting is trouwens verplicht als men een camper huurt en via een intercontinentale vlucht aankomt.
Dit kan ik ergens goed begrijpen want men is toch redelijk uitgeput na zo’n reis, een huurauto kan men wel gelijk ophalen, maar deze verhuurders zitten dan ook op het vliegveld en ik geloof niet dan de mensen die een auto gehuurd hebben nog ver zullen rijden.
Om 20.00 uur localtime lagen we in bed in Nederland was het dan ook al 05.00 dus stonden we al bijna 24 uur op onze benen.

Dag 2, vrijdag 24 september
Los Angeles – Oxnard

Vroeg naar bed betekend ook vroeg wakker om 05.00 uur waren we allebei dan ook klaarwakker, eerst maar eens lekker douchen, hoewel lekker, in LA zit er volgens mij meer chloor in het water dan er in Nederland in de zwembaden zit, dit was goed te ruiken en de huid wordt er ook redelijk droog van dus in smeren kan zeker geen kwaad.
Om 06.00 uur konden we aan het ontbijt.
Volgens de informatie van het reisbureau konden we de camper pas na 13.00 uur ophalen, wel kan men vanaf 08.00 uur naar El-Monte bellen, dit hebben we door een medewerker van het hotel laten doen.
Zo’n eerste keer is alles toch een beetje vreemd en een persoonlijke uitleg is dan toch wat beter te volgen dan een telefonische.
Ik heb geen idee hoe het bij andere verhuurders gaat maar bij El-Monte kijken ze niet op een uurtje, er werd ons meegedeeld dat we om 09.30 uur opgehaald zouden worden en om 09.25 uur stond de shuttlebus dan ook voor het hotel en binnen 45 minuten stonden we op het verhuurstation.
Eerst kregen een video met uitleg over de camper te zien met Nederlands commentaar, omdat het binnen erg druk was kregen we alvast uitleg in de camper zelf waar we alles konden vinden en zo.
Hierbij bleek de kraan in de keuken niet goed te werken, geen probleem wij naar binnen voor de papierwinkel en de camper naar de werkplaats.
Toen we weer buiten kwamen was de camper ook weer terug, gewoon een nieuwe kraan gemonteerd en konden we op weg dit was nog voor 12.00 uur, mij hoor je niet klagen.
Tijdens de rit naar El-Monte hadden we op Rosecrans Ave. een supermarkt van Luckys gezien, daar wilde we naar terug om boodschappen te doen maar helaas, afslag gemist en na 2 minuten in een vreemde auto ben je nog niet zo ver dat je gelijk een U-turn maakt dus uitkijken naar een volgende winkel.
Na wat zoeken de I-5 noord gevonden en deze opgedraaid, is dat schrikken 5 banen en allemaal vol verkeer,  meerijden met het verkeer en even uitzoeken hoe de bewegwijzering werkt, dat eenmaal onder de knie kan een kind de was doen.
Via een stukje I-10 west naar Santa Monica en hier de oude hwy 1 noord opgegaan om via de kust richting San Francisco te rijden.
Op de tweede heuvel zagen we de eerste cactussen al staan, aangeplant dat wel maar als Cactofiel gaat je hart toch sneller slaan.
Onderweg de eerste boodschappen gedaan bij Ralphs onder andere drinkwater want het kraanwater vinden we niet te (zui..) drinken, gelijk ook onze eerste beginners fout gemaakt door niet bij de diepvriesafdeling te kijken naar maaltijden, in tegenstelling tot Nederland zijn die hier namelijk ruim voldoende en erg gemakkelijk, zeker als men een microwave in de camper heeft.
Zo’n eerste dag is toch wel even wennen dus niet zo ver gereden, in Oxnard een campground gezocht, dit ging erg gemakkelijk, omdat we bij El-Monte een campgroundboekje met campgrounds in Californie hadden gekregen.
Evergreen Trailerpark niet echt bijzonder, een groot trailerpark met vaste plaatsen en achterin een paar plaatsen voor trekkers.
Kosten $ 24.75 incl. tax
Vandaag gereden 100 mile.

Dag 3, zaterdag 25 september
Oxnard – San Francisco

Om 07.00 uur wakker, eerst maar ontbijten en dan de camper opruimen, niets vergeten want alles wat je laat liggen of niet vast zet krijg je gegarandeerd binnen een half uur in je nek als je moet remmen.
Dit wordt een reisdag ook al omdat we gister niet zo ver waren gereden als gepland was, eerst nog een stuk over hyway 1 langs de kust maar door het nevelige weer was er weinig van de pacific te zien, wel veel protserige huisjes in lichtblauw en roze met allerlei torentjes en rare uitbouwsels die je in Nederland nooit door de welzijnscommissie zou krijgen.
Om wat tijd te winnen de US-101 noord opgezocht, deze is wel erg saai om te rijden als je zo’n 200 mile door een groentetuin met alleen maar ijsbergsla en bloemkool rijdt wil je wel eens wat anders.
In Redwood City een plaatsje gevonden bij Trailer Villa uit het campgroundboekje een zelfde soort campground als gisteren alleen lag deze tegen San Francisco Bay.
Kosten $ 25.00
Vandaag gereden 354 mile.

Dag 4, zondag 26 september
San Francisco – Waterford

Ook vandaag weer om 07.00 uur wakker, we willen vandaag een deel van San Francisco bekijken en al een stuk richting Yosemite NP rijden dus om 08.00 uur van de campground weggereden naar SF.
Hier willen we voor het druk wordt (het is tenslotte zondag) Fisherman’s Warf en Pier 39 bekijken.
Goed plan, maar dan moet je niet met een camper reizen, je bent namelijk niet welkom op de parkeerterreinen zelfs niet om 08.30 met de mededeling dat je voor 11.00 uur weer weg denkt te zijn.
Dus dit gedeelte maar vanuit de langzaam rijdende camper bekeken, hierna zijn we naar de Golden Gate Promenade gereden hier konden we zonder problemen parkeren en daarna een wandeling over de promenade maken.2 SFO2 SFOVanaf deze promenade heb je een mooi uitzicht op zowel de Golden Gate Bridge als Alcatraz, daarna zijn   we over Masonstreet en Lincoln Blvd. door het Golden Gate NRA gereden (dit is een erg mooie route) om via de S-35 zuid op de Hyway 1 zuid uit te komen, deze hebben we gevolgd tot Half Moon Bay (zeer mooie kustroute) om via de S-92 naar de I-280 zuid tot San Jose te rijden.
Via de I-680 noord, de I-580 oost en de I-205 oost en een stukje S-99 zuid kwamen we bij Mondesto uit hier de S-132 oost genomen naar Waterford.
Onderweg nog boodschappen gedaan bij Luckys konden we weer eens warm eten.
Een campground gevonden in Waterford, de Big Bear mooie campground met volop bomen in plaats van de betonplaten die tot nu gehad hebben.
Het kantoortje was niet bemand, maar omdat er genoeg lege plaatsen waren zijn we gewoon ergens gaan staan.
In de wasgelegenheid was ook een laundry dus ook gelijk maar een was gedraaid voor $ 1.50 schoon en droog.
Kosten campground $ 23.00
Vandaag gereden 208 mile.

Dag 5, maandag 27 september
Waterford – Yosemite NP

Vanmorgen eerst de site betaalt, het was geen probleem dat we waren gaan staan en daarna vertrokken richting Yosemite NP.
Via de S-132 en de J-20 oost naar Buck Meadows gereden hier de S-120 oost opgereden om via de Big Oak Flat Entrance in Yosemite NP uit te komen, voor het park eerst nog getankt want de prijs in de parken is meestal flink hoger, ook even naar huis gebeld 11.00 pacifictime = 20.00 in Nederland en de familie gerustgesteld dat alles goed verloopt.
Bij de ingang gelijk een (toen nog) Golden Eagle Pass gekocht voor $ 50.00 dat halen we er met het aantal parken wat we willen bezoeken gemakkelijk uit, gelijk even naar de camp-mogelijkheden gevraagd, maar dat zou met een camper wel eens moeilijk kunnen worden.
Hierna een grote tour door het park gemaakt, nu is september voor de watervallen natuurlijk wel het verkeerde tijdstip maar ook zonder watervallen is het een prachtig park.

3 YosemiteOp een van onze wandelingen kreeg ik toch een beetje Disney gevoel, toen ik iemand aan een ranger hoorde vragen om hoe laat ze de waterval aan zouden zetten.
Zeer veel foto’s en dia’s gemaakt, hier ook de eerste cactussen en Yucca’s (in het wild) gevonden.
Hierna terug gereden naar de kruising met Tioga Road de S-120 en deze opgereden onderweg bij Porcupine Flat campground nog gekeken voor een plaatsje, er waren er nog verschillende vrij maar die waren niet geschikt voor een camper dus zijn we doorgereden via Tuolumne Meadows, waar we nog een mooie hike hebben gedaan, naar Tioga Pass Entrance hier het park verlaten en na een paar mile bij Tioga Lake een campground gevonden van de National Forest.

5 Tioga PassPrachtige locatie met maar 14 plaatsen geen hookups, alleen een pittoilet en een waterpomp met zwengel.
De kosten voor de standplaats moest je in een envelopje doen die je weer kwijt kon in een soort melkbus bij de restroom, als je dat in Nederland doet geloof ik niet dat de beheerder veel zou verdienen.
De avond was kraak helder en omdat er nergens geen verlichting was hadden we een sterrenhemel zoals we nog nooit gezien hadden, ik wist niet dat er zo veel sterren aan de hemel stonden.
Kosten campground $ 11.00
Vandaag gereden 183 mile.

Dag 6, dinsdag 28 september
Tioga Pass – Death Valley NP

Vandaag vroeg wakker 06.30 uur, niet zo gek als je bedenkt dat de ramen van de camper dichtgevroren zaten, maar we zitten ook op 9900 feet dat is 2970 meter en vanaf de campground konden we een stukje eeuwige sneeuw zien liggen.
Helaas was ik even vergeten hoe de kachel in de camper werkte dus zijn we maar vlug gaan rijden zodat het warm werd van de motor.
Via de S-120 oost naar Lee Vining gereden dat gaat flink naar beneden en dus was de kou vlug over.
Hierna de US-395 zuid op richting Bishop, bij Lone Pine de S-136 zuid genomen deze gaat bij Keeler over in de S-190 oost die op een gegeven moment in Death Valley NP uitkomt.

6 Death ValleyLet goed op de brandstofmeter want gasstations zijn dun gezaaid en Death Valley is niet echt een plaats om droog te vallen.
Men komt eerst langs Panamint Springs een motel met campground en gaspomp maar die laatste is out of service.
De route gaat door en over een prachtig berggebied waar overal watertanks staan voor de auto en borden met het advies om de airco uit te zetten om oververhitting van de auto te voorkomen, bij Stovepipe Wells Village is weer een motel met campground en gasstation met shop de prijzen zijn hier best redelijk.
Hier vlakbij liggen de Sanddunes een mooi gebied waar men via een goed begaanbare gravelroad een stuk in kan komen mooi hike gebied mits het niet te warm is.
Bij het Visitor Center Furnace Creek is ook weer een hotel met campground en gasstation die laatste is een echte touristtrap men betaald zeker $0.75 meer per gallon als bij Stovepine Wells.

15 Death ValleyNa een bezoek aan Badwater en Zabriskie Point waar men een prachtig uitzicht heeft zijn we richting Death Valley Junction gereden met de bedoeling op daar een campground te zoeken, maar die was er dus niet, het campground boekje van El-Monte gaf aan dat er wel waren in Pahrump dus doorgereden over de State Line Road.
In Pahrump een site gevonden bij de Seven Palms een eenvoudige campground maar wel met veel bomen wat in deze omgeven zeker niet onbelangrijk is bij temperaturen van 35+.
We zitten nu in Nevada de tweede staat van deze reis.
Kosten campground $ 16.25
Vandaag gereden 310 mile.

Dag 7, woensdag 29 september
Pahrump – Zion NP

Vandaag zullen we drie staten aandoen, Nevada, Arizona en Utah.
Via de S-160 oost rijden we eerst naar Las Vegas voor ons deze reis geen stopplaats maar als je er al zo veel over gehoord en gelezen hebt wil je het toch ook wel eens echt zien dus hebben we de strip vanuit het zuiden afgereden, dat het daar om 09.00 uur al zo druk was verbaasde ons toch wel.
Na de strip de I-15 noord opgezocht, deze bij exit 75 weer verlaten om via de S-169 oost naar Valley of Fire SP te rijden geen nationaal maar een state park dus en Golden Eagle is hier niet geldig maar voor $ 5.00 kan men zich toch geen buil vallen.
In het park verschillende uitzichtpunten bezocht vooral de Rainbow Vista en White Domes zijn de moeite waard, ook een paar korte hikes gedaan en tot de slotsom gekomen dat dit park een langer bezoek zeker waard is en dus gaat hij op het lijstje voor een volgende trip.

18 Valley of Fire 21 Valley of FireVia de oostkant het park verlaten en verder over de S-169 noord tot je bij exit 93 weer op de I-15 noord uitkomt, na een stukje Arizona onze derde staat kwamen we dan in Utah onze vierde staat (let op hier gaat de klok weer 1 uur vooruit), voorbij Washington afslaan naar de S-9 oost richting Hurricane, gelijk doorgereden naar Zion NP en in het park een site gevonden op de Watchman campground. Hier heeft men alleen een elektra hook-up dus water uit de eigen tank en afvalwater bij je houden, er is bij de uitgang wel een dumpstation om vuilwater te lossen en schoon water in te nemen.

25 Zion NP’s Middags nog een deel van het park bekeken, hierbij zagen we verschillende bergbeklimmers als vliegen tegen een loodrechte wand naar boven klimmen.

24 Yucca in Zion26 Zion NP Ook een paar trails gelopen vooral de korte trail naar Weeping Rock was mede gezien de hoge temperaturen een verademing.
Kosten campground $ 14.00
Vandaag gereden 282 mile.

terug   vooruit