week 5

Week 5

Dag 29, maandag 5 oktober
Las Vegas (Shoppen deel 2)

Ook vandaag stond weer in het teken van de zoektocht naar Ugg voor ons nichtje, weer verschillende malls en winkel afgeweest, Ugg genoeg maar niet het gezochte model, dus proberen we het morgen nog een keer op de strip daar zijn ook nog twee winkels die Ugg hebben.
Wel zijn we geslaagd voor schoenen voor Annie en kleertjes voor onze kleinzoon.
In de loop van de middag terug gereden naar de campground want er moeten koffers gepakt worden en een camper schoongemaakt, gelijk de brandstoftank afgevuld zodat we daar morgenochtend geen omkijken naar hebben.
Vandaag was het een heel stuk aangenamer in Las Vegas dan de afgelopen dagen, de wind is gaan liggen en dan gaat de temperatuur gelijk naar boven maar 30 graden halen we nog niet.
Om te pakken en schoon te maken wel een lekkere temperatuur zo, andere keren was het meestal flink zweten geblazen maar nu is het goed te doen.
Al een deel van de overschotten die niet overdraagbaar zijn weggegooid, de rest zetten we morgen naast de vuilcontainer, vanmorgen was dat ook gedaan en binnen vijf minuten was alles weg.
Dit wordt waarschijnlijk het laatste verslag uit Amerika, want we verwachten morgen geen (betaalbaar) internet te hebben dus zal het laatste deel van deze vakantie thuis aangevuld worden.
Vandaag gereden, 38 mile.
Getankt, Las Vegas, 38,476 gallon á $ 2,599
Campground, Sam’s Town RV Park (Boulder), kosten, $ 25,14 met 10% Good-Sam korting, full hookup en (betaalde) wifi.

Dag 30, dinsdag 6 oktober
Las Vegas (Strip)

Na het ontbijt de laatste tas ingepakt en de camper verder schoongemaakt, alle dingen die niet mee gaan maar nog wel bruikbaar naast de vuilcontainer gezet en die waren binnen de vijf minuten al verdwenen.
De vuilwatertanks geleegd en schoongespoeld dat gaat bij dit type camper heel gemakkelijk, je schroeft de waterslang van de citywater aansluiting af en op de naastgelegen zwartwater spoelaansluiting en zet de kraan weer open.
Behalve de vulopening voor de schoonwatertank zitten alle aansluitingen bij deze camper bij elkaar in een groot goed bereikbaar vak waar je de waterslang en elektrakabel ook nog eens gemakkelijk neet kan leggen/oprollen, als je bij sommige campers de kleine gaatjes waar de, soms koude en enorm stugge, elektrakabel in moet vind ik dit een hele verbetering.
Alle landaansluitingen afgekoppeld, slides ingeschoven en we kunnen op weg naar het verhuurstation van El Monte, daar draaien we rond 09:30 uur het erf op, het is er behoorlijk druk met vertrekkers en een paar terugkomers.
Een van de dames loopt mee om de camper te inspecteren, dat heeft ze al heel vlug gezien nog even de meterstanden noteren en terug naar kantoor voor de verdere papierwinkel, dat er een andere spiegel opzit heeft ze niet eens gezien, de kosten voor de nieuwe doucheslang worden zonder verdere vragen terug betaald en we zijn klaar om de shuttlebus naar het hotel te nemen.
Die brengt ons na een paar man bij Circus-Circus te hebben afgezet naar de hoofdingang van het Wynn waar we om 10:30 uur aankomen, alle koffers worden gelijk op een kar geladen en ik een bonnetje krijg om ze later naar de kamer te laten brengen.
Bij de receptie wordt ons medegedeeld dat we een kamer in het naastgelegen Encore krijgen, hebben we niets op tegen, en dat de kamer al beschikbaar is, hieraan kan je toch merken dat het niet goed gaat in Las Vegas normaal gesproken zijn de kamers pas in de loop van de middag beschikbaar.
Eenmaal op de kamer, wat nog en flinke wandeling is, de belldesk gebeld voor de koffers, daar wordt ik zonder iets gezegd te hebben met mijn naam aangesproken, later zie ik in de display van de telefoon mijn naam staan vandaar dat ze dat weten, na het nummer van het kaartje te hebben gegeven krijg ik te horen dat de koffers er aan komen maar dat het wel een kwartiertje kan duren, lijkt mij normaal aangezien die bij de hoofdingang van het Wynn gelost zijn, als wij een kwartiertje moeten lopen naar de kamer moet de bellboy dat ook.

1467 1474 1478 1479De kamer # 2937 is heel mooi, jammer dat hij aan de verkeerde kant van het hotel ligt, we kijken op het noordelijk deel van de strip met het C-C hotel en verder een grote bouwput, als we de televisie aanzetten verschijnt ook daar mijn naam in beeld het moet niet gekker worden.
We besluiten de strip op te gaan en eerst de Fashion Show Mall te bezoeken op zoek naar de inmiddels beruchte Ugg, in de mall zit een Dillard maar helaas een heleboel Ugg maar niet de goeie, we wagen het bij Nordstrom en hebben beet zelfs de gewenste kleur en maat zijn aanwezig, hoera weer een missie geslaagd alleen jammer dat de gezocht S&T 2010 nog nergens te koop is.
Ugg naar de kamer gebracht want met zo’n grote doos over de strip lopen trekt ons geen van beide, weer terug de strip op en verschillende hotels van binnen bekeken om rond 15:00 uur bij Bellagio de eerste fonteinenshow mee te pakken, daarna een vette hap bij de grote gele M en naar de Venetian om de 17:00 uur show op het plein te bekijken, omdat dit maar een kleine show was en we graag de show met de hele groep wilde zien blijven hangen en de 18:00 uur show mee gepakt.

1493 1510 1528Daarna weer de strip op en overgestoken naar Treasure Island om daar nu hopelijk eindelijk eens de show van Sirens of Ti te kunnen zien, er staat bijna geen wind dus mogelijk gaat het nu wel door, en ja na jaren proberen, maar iedere keer uitstel door te veel wind mogen we deze show nu eens bewonderen, we stonden aan de linkse kant op de hoge boardwalk dus voor namelijk de Sirens (dames) boot gezien volgende keer gaan we voor het midden of de rechterkant zodat we ook de piraten (mannen) boot in actie kunnen zien.

1537 1551 Hierna naar The Migare gelopen om de vernieuwde vulkaanuitbarsting te zien, deze was vorig jaar “under constuction” dus we zijn benieuwd wat ze hier van gemaakt hebben, hij is een stuk spectaculairder geworden met veel meer vuur ook op het water er voor, wel kan je als je vooraan staat de hitte van dit vuur goed voelen.
We beginnen onze voeten en rug te voelen van al dat lopen plus het feit dat we rond 05:00 uit bed moeten doet ons besluiten het hotel op te zoeken, nog even een verfrissende douche te nemen en het bed in te duiken.
Vandaag gereden 24 mile.
Campground, geen maar een kamer in het Encore.

Dag 31/32, woensdag 7 en donderdag 8 oktober
Las Vegas – Washington – Brussel – Biggekerke

Om 05:00 uur stonden we naast ons bed, wat een vreselijk tijdstip om op te staan, de tas die we voor de laatste dag hebben ingericht gesloten en naar beneden, het uitchecken was in tien tellen gedaan dus naar buiten voor een taxi.
De man die de taxi’s laat voorrijden heeft al vlug door dat we flink wat bagage mee te nemen hadden en laat een stationauto voor ons voorrijden daar past alles met gemak in de koffer, we hebben wel eens met een deel van de bagage op schoot gezeten als we naar het vliegveld reden.
Op de luchthaven is het enorm druk met taxi’s die mensen afleveren voor hun vlucht dus vrezen we weer in de voor LAS beruchte lange rijen te komen maar dat valt, in ieder geval bij United, erg mee.
Inchecken had ik gisterenmorgen nog gedaan vanaf de campground maar aan onze laptop hangt geen printer dus kon ik geen boardingtickets uitprinten, naar zo’n elektronische incheckmachine gestapt, paspoort er in gelegd en de machine wist gelijk wie ik was, wie er met mij mee reisde en waar we naar toe moesten, alleen was hij door zijn papierrol heen dus hadden we nog geen tickets, de dame waar we de bagage bij af moesten geven bracht, zuchtend, uitkomst, of het mijn schuld is dat dat stuk mechanica zonder papier zit, de koffers zaten keuring onder het gewicht maar dat wisten we al want in de badkamer van onze kamer in het Encore stond een weegschaal.
Ook de security kende geen lange rijen en was deze keer vlot, een jonge dame voor ons maakte nog wel stampei omdat ze een pot pindakaas moest inleveren, als je die mee wil nemen stop je die toch in je ruimbagage, doen wij ook met vloeibare dingen die we mee willen nemen.
Naar de D-terminal vanwaar onze vlucht vertrekt om daar te ontdekken dat de Burger King waar we altijd een ontbijtje scoren er niet meer zit, dus maar een beker koffie en een broodje rosbief bij de Starbuck gekocht zoals het op en vliegveld betaamd flink aan de prijs $ 22,50 voor twee koffie en twee broodjes.
Terwijl we aan de koffie zitten komen Bart en Evy aanlopen, en even later zien Annie ook Carine lopen als we ons naar de gate begeven zien we ook Cis aankomen, gezellig met zijn zessen zitten kletsen over onze verschillende reizen en dan gaat de tijd ook nog lekker snel.
Het boarden begon keurig op tijd en we bleken ook nog alle zes in economy plus te zitten dus op de eerste vlucht hadden we lekker de ruimte, de piloot wist bij vertrek al te melden dat we door een flinke rugwind ruim voor de geplande tijd in Washington zouden zijn maar dat we daar mogelijk in de wachtrij moesten in verband met veel verkeer en mogelijk slecht weer (harde wind).
We hebben uiteindelijk ongeveer een half uur gewonnen en we konden vlot landen, later spraken we in het rookhol nog een dame waarvan de vlucht was afgelast vanwege de harde wind, dit bleek een korte binnenlandse vlucht met een klein toestel te zijn, moet je maar een uur vliegen en dan gaat je vlucht niet door en moet je een nacht in een hotel ook lekker.
We moesten weer bijna heel de D en C terminal aflopen naar onze volgende gate maar met drie uur hadden we ruim voldoende tijd ook nog voor een laatste Frappucino en de broodnodige nicotine, het boarden begon een kleine tien minuten later omdat de schoonmaakploeg schijnbaar veel werk had.
Het toestel werd wel op tijd van de gate weg geduwd maar er wilden meer vliegtuigen de lucht in dus was er een kleine file van vertrekkende vliegtuigen, ook nu krijgen we de mededeling dat we ruim voor de aangegeven tijd zouden landen.
De vlucht begon wat onrustig door turbulentie en ook onderweg gingen verschillende keren de stoelriem vast lampen aan en natuurlijk altijd als je net eten en/of drinken op je tafeltje hebt staan, op beide vluchten niet kunnen slapen dus een beetje naar mijn eigen muziek geluisterd en naar kanaal 9 waar de cockpit met verkeersleiding op te volgen is.
Rond 06:50 uur landen we op Zaventem, de paspoortcontrole duurde wat langer omdat we in een alle paspoorten rij stonden en die bekijken ook de EU paspoorten wat uitgebreider, als we bij de bagageband komen rollen ook de koffers op de band dus stonden we vlot bij de douane maar die had vandaag geen zin in moeilijke dingen dus konden we zo doorlopen.
Afscheid genomen van Bart en Evy en buiten met Carine en Cis even de nicotine op peil gebracht, vervolgens naar de busterminal gelopen waar ook de hotelbussen stoppen, daar waren we net na 07:30 uur dus even wachten op de bus van 08:00 uur en om 08:20 uur zaten we al in de eigen auto, even zoeken naar de route om op de E-19 te komen want Bram ligt dood in de koffer en Tim kent Europa niet, is nog nooit buiten Amerika geweest, eenmaal op de snelweg gaat alles heel vlot, terwijl wij richting Antwerpen zoeven met 110/120 k/u staat het richting Brussel helemaal vast en dat bijna het hele stuk vanaf Antwerpen.
Even bij de ouders van Annie langs voor een bakje koffie, en om te bewijzen dat ik hun dochter weer heel hebt thuisgebracht, en dan op naar Biggekerke waar we om 11:00 uur begroet worden door drie katten die ook blij zijn dat baas en bazin weer thuis zijn.
Auto uitladen, koffer gelijk naar boven, en in de kas even wat water geven om daarna een paar uur de ogen te sluiten, het zit er jammer genoeg weer op maar in de kast liggen de tickets en camper reservering voor de volgende reis al klaar, 16 april 2010 mogen we weer.

Epiloog

Het was weer een mooie reis, we hadden een 31ft Fleetwood Jamboree met twee slide outs model 2008 die in mei 2007 voor het eerst op pad was gegaan, er stonden bij aanvang 54.131 mile op de teller en bij inleveren 58.821 mile zodat we 4,690 mile gereden hebben deze trip.
Hiervoor hadden we 577,281 gallon brandstof nodig wat een gemiddelde geeft van 8,12 mile per gallon, de brandstof kosten tussen de $ 2,419 en $ 3,50 en gemiddeld waren we $ 2,79 per gallon kwijt.
De camper heeft zich ondanks de miles die er al op stonden goed gedragen, mogelijk door de leeftijd een iets minder goed gemiddelde, normaal zit ik rond de 8,5 mile per gallon.
Wel was hij ondanks de leeftijd een stuk stiller dan de campers van vorig jaar die door de slechte rubbers onder de kookplaat altijd rammelde zelfs op goede wegen, waar deze ook op dirtroads geen lawaai maakte, ook de kastjes bleven dicht en er liepen geen ramen spontaan open.
Wat we dit jaar in de camper voor het eerst hadden waren hele goede jaloezieën die het lekker donker maakte in de camper zelfs als we zo’n beetje onder een lantaarnpaal stonden, ook het aantal dakramen was teruggebracht naar twee stuks, één in de badkamer en één in de keuken ook dan helpt bij het donkerder zijn ‘s nachts.
We hebben kunnen doen wat we wilden doen alleen een paar overnachtingplaatsen zijn wat aangepast in verband met kou en het al gesloten zijn van campgrounds.
Dat laatste was iets wat al op veel plaatsen het geval was in Glacier NP en Yellowstone NP waren al veel campgrounds gesloten en onderweg zagen we dat ook veel campgrounds die beheerd worden door de NFS en BLM en verschillende SP campgrounds al gesloten waren, dus als men deze route wil doen moet men dat niet te laat in het seizoen doen om niet voor gesloten deuren te staan.
Wat ons verder is opgevallen was het toch wel weinige wildlife wat we gezien hebben maar dat kan ook gewoon pech of verkeerde plaats verkeerde tijd zijn natuurlijk.
De (door de natuur) aangebrachte verwoesting van een deel van Little Finland was een schok, als er daar nog een paar van deze stormen razen is er weinig meer over vrees ik.
De ontmoeting met forumlid Bart “Dude” en zijn wederhelft Evy was een prettige, we hebben een hele leuke dag met hen gehad in LF, onze dank hiervoor.