Week 2

Week 2

Dag 8, dinsdag 7 september
Pulaski – Carlstadt NJ

Vanmorgen wat later opgestaan en op het gemak ontbeten lekkere pancakes.
Om 09:00 uur zijn we gaan rijden, eerst nog even tanken nu waren we $ 1.899 per gallon kwijt.
De I-81 zuid weer opgezocht en richting Binghamton gereden, tijdens een sanitaire stop net voor de grens met Pennsylvania onze tweede staat deze reis op een rest area nog een couponbook meegenomen.
Daar stond ook het hotel wat wij voor de laatste 4 nachten hadden geboekt in met coupon $ 48,00 geboekt via Internet $70,00 verschil $22,00 per nacht daar moeten we wat aan doen.
Over de I-81 zuid verder PA in, bij Scranton nog gezwaaid naar PeeJee van allesamerika.com ik weet niet of hij het gezien heeft, want door verschillende wegwerkzaamheden had ik alle aandacht nodig voor de weg.
Na een stuk I-380 oost zijn we de I-80 oost opgegaan richting New Jersey onze derde staat deze reis, onderweg nog gestopt bij een rest area voor nog een paar couponbooks want je moet 1 coupon per nacht inleveren, maar er waren alleen maar coupons voor PA te vinden.
Tijdens een stop bij een tankstation met winkels een footlong bij Subway gehaald, en toen we naar buiten liepen zag Annie dezelfde couponbooks liggen als we al hadden dus er gelijk nog een paar meegenomen.
Op een mooie rest area met uitzichtpunt onze footlong opgegeten en een beetje van het uitzicht genoten.
Via de I-80 verder gereden om via de NJ-17 naar de NJ-120 te rijden en daar ging het fout, een afslag gemist of over het hoofd gezien, ik dacht het nog op te lossen met door te rijden naar de NJ-3 en dan de NJ-120 te nemen maar we zijn gaan zwerven en zaten op een gegeven moment bijna in Jersey City, terug gereden en de NJ-120 alsnog gevonden toen was ook de NJ-503 vlug gevonden en reden we zo naar het hotel, achteraf hadden we de afslag richting Giants Stadium moeten nemen dat had minstens 1 uur zoeken uitgemaakt.
Ons bij de hotelreceptie gemeld en de reservering voor de volgende 3 nachten geannuleerd, de meneer wilde weten waarom en toen we de coupons lieten zien zei hij dat dat niet kon, gelukkig hadden we de reservering die via een e-mail bevestigt was bij ons, daarin staat dat men zonder extra kosten kan annuleren 24 uur voor aankomst en dus hebben we deze heer uitgelegd dat de reservering voor komende nacht blijft staan en de volgende 3 nachten via een coupon zullen gaan.
De mededeling dat men maar 1 nacht op een coupon kan boeken hadden we dus al mee gerekend.
We kregen een kamer op de 2de verdieping geen lift dus dat werd weer zeulen, gelukkig kan de zwaarste koffer in de auto blijven want die hebben we niet meer nodig.
’s Avonds wezen eten bij Burger King die aan dezelfde weg zit 2 mile verderop, want na het avontuur van vanmiddag was ik niet van plan om in het donker nog eens naar het hotel te moeten zoeken.
Toen we terug kwamen in het hotel hebben we geïnformeerd hoe we in New York City kunnen komen met openbaar vervoer, dat was gemakkelijk want de bus stopt op 200 meter van het hotel en brengt je rechtstreeks naar de busterminal op de 42ste straat.
Heel de reis tot op heden veel verschillende dieren gezien, Deer, Fox, Racoon, Wezel, Skunk, Coyote, Eekhoorn in verschillende soorten, Porqeupine, een soort Marmot en Opossum, helaas wel allemaal doodgereden langs de kant van de weg.
In levenden lijve alleen Deer en verschillende soorten Eekhoorn.
Overnachting, kamer in Econo Lodge Hotel Carlstadt, kosten $ 79.80 incl. tax.
Vandaag gereden 319 mile.

Dag 9, woensdag 8 september
Carlstadt en omgeving.

Vanmorgen wakker geworden van de REGEN, zal je altijd zien net als je het niet kan gebruiken giet het pijpenstelen, dus zullen we voor vandaag een alternatief moeten zoeken.
Eerst maar even wachten op een andere kamer, omdat we met een kortingscoupon komen moeten we van kamer veranderen, deze zijn iets kleiner ook het bed zou wat kleiner zijn.
Om 10:00 uur is de kamer nog niet klaar, door het slechte weer zijn er veel files en vertragingen en dus is de housekeeping later, omdat we wel willen weten hoe veel kleiner kamer en bed zijn vragen we of we de kamer even mogen zien, dat is geen probleem de grote valt best mee de kamer is 1 meter korter en het bed iets smaller maar het andere bed kon je wel met 3 man in dus zal dat best gaan de nieuwe kamer heeft zelfs een koelkast wat de oude niet had dus kan de cooler bij het grofvuil en hoeven we geen ijs meer te kopen.
We nemen de kamer en leggen alle spullen zo lang in de auto zodat we weg kunnen.
De vriendelijke dame van de receptie legt ons uit hoe we bij een hele grote mall kunnen komen en dus gaan we onderweg naar de Garden State Shopping Mall.
Al vlug blijkt dat het verkeer veel hinder ondervind van het slechte weer, op de N-17 komen we in een file terecht en van 4 banen wordt het 3 dan 2 en uiteindelijk moeten we over 1 baan langs een gigantische plas water, de weg staat voor ¾ onder water en dan zo diep dat je er niet doorheen kan rijden.
De mall was vlug gevonden, daar hebben we het grootste deel van de dag doorgebracht.
In een boekenwinkel vond ik eindelijk een nieuwe Rand McNally Roadatlas, we hadden al overal gekeken maar kwamen hem niet tegen ook niet bij de Walmarkt.
Wel verschillende andere zoals een atlas van Discovery maar die voldeden niet aan mijn wensen, hier hadden ze zelfs de 2005 uitgave al dus kunnen we weer een paar jaar vooruit.
Op het gemak alle winkels bekeken, ook nu vonden we weer een winkel die alleen maar Halloween spullen verkocht, helaas was dat voor 95% kostuums dus kon Annie weinig vinden om de tuin mee te versieren, iets wat ze vanaf onze eerste reis in 1999 doet, tot op heden zijn we nog steeds de enige die dat doen bij ons op het dorp maar wie weet krijgt het nog navolging, alleen jammer dat je in Nederland zo weinig kan vinden hoewel het nu toch een beetje begint te komen dus zullen de echt leuke dingen op den duur ook wel te koop zijn.
Tussen de middag lekker gegeten bij de chinees in de mall en op de terugweg bij Subway weer een footlong gehaald voor de avondmaaltijd.
Op the Weather Channel zagen we dat het ontzettend veel had geregend, de subway in NYC was heel de morgen gestremd geweest omdat ze het water niet weg konden pompen en dus was het een geweldige verkeerschaos geweest, wij blij dat we niet naar NYC gegaan zijn wat wel de bedoeling was.
Voor NY en PA werden flashflood waarschuwingen afgegeven en zelfs nog een tornado waarschuwing, dus we zien wel wat de dag van morgen brengt.
Overnachting, kamer in Econo Lodge Hotel Carlstadt, kosten $54,72 incl. tax, met kortingscoupon.
Vandaag gereden 27 mile.

Dag 10, donderdag 9 september
New York City

Vanmorgen weer vroeg opgestaan, om 08:30 stonden we al bij de bushalte voor de bus naar NYC, kosten $2,80 p.p. enkele reis van Washington Ave. naar de Port Authority Bus Terminal aan de 42ste street daar waren we binnen 20 minuten.
Op de weg er naar toe hadden we ons al verbaasd over de hoeveelheid bussen die richting de terminal reden, in file 3 rijen dik alleen maar bussen zie je in Nederland niet maar in de terminal wat het echt gigantisch en dan waren wij nog maar op 1 niveau.
In de terminal eerst even gekeken hoe het nu verder moest en daarna de subway opgezocht, nu was het buiten al enorm broeierig maar ondergronds was het helemaal niet te harden van de warmte, door de vele regen van gisteren en de hoge temperatuur leek het wel of je een stoombad instapte zowel in de gangen als op de perrons droop het water van je af zodra je maar een ooglid bewoog gelukkig waren de wagons voorzien van airco dus was het daar aangenaam.
We hebben eerst line 9 naar South Ferry genomen en zijn toen door Battery Park naar de Ferry voor Liberty en Ellis Island gelopen.
In Castle Clinton kaartjes gekocht en dan de grote tent in voor de security check, die is daar nog veel uitgebreider dan op een Airport alle zakken moesten leeg zelf portemonnee en mapjes met creditcard e.d. moesten in een bakje net als broekriem en horloge dat heb ik nog niet eerder moeten doen, ook mijn mouwloze overhemd die ik als een jas los aanhad en waar verder niets inzat moest mee door de machine, toen kon ik de verleiding niet weerstaan om te vragen of hij ook mijn onderbroek wilde, en eindelijk eens een gast met humor ik kreeg als antwoord ” als er metaal inzit wel”.
De man achter de monitor zat wilde dat ik mijn rugtas open maakte want daar zaten sleutels in zei hij, klopt helemaal waar laat jij je autosleutels was mijn vraag, het probleem waren de labeltjes die er aan zaten maar je dat heb je met een rental dus toen hij zag dat het labels van Hertz waren was het in orde.
Annie was in paniek er zit een mes en een schaar in mijn rugtas zei ze, ja dat zag de persoon die achter de monitor zat ook en dus werd er een hogere bijgeroepen die vroeg of hij in de tas mocht kijken, ja hoor zei Annie er zit een mes en een schaar in zei ze er gelijk achteraan, klopt zei de meneer en dat mag niet u mag ze terug brengen naar het hotel of de auto en anders inleveren maar dan krijgt u ze niet meer terug.
Even terug vonden we geen optie en dus hebben we ze ingeleverd, het mes was om een appeltje te schillen en de schaar om eventueel een pleister te knippen dus appel met schil opeten en zorgen dat we vandaag geen pleisters nodig hebben.
In line voor het boarden van de ferry en op weg naar Liberty Island, het water was redelijk ruw met een golfslag van ongeveer 1 meter dit samen met een zwaar bewolkte lucht leverde helaas geen mooie skyline van de city ondanks dat toch nog wat foto’s gemaakt waarbij het gat wat de Twin Towers hebben achter gelaten goed opvalt.
Op Liberty Island een rondje gelopen en het beeld langs alle kanten bekeken, we zijn er niet in geweest volgens de informatie kon men niet helemaal naar boven en dan wordt het toch minder interessant.
Ondanks dat men voor men aan boord van de ferry mag al helemaal gecontroleerd wordt moet men hier weer door de poortjes en mag men geen rugzak meenemen als je het beeld in wil volgens mij redelijk overdreven want je kan tussentijds geen kant op dus waar wil je iets vandaan halen als men kwade bedoelingen heeft.
Terug op de ferry en naar Ellis Island, schitterend mooi maar wel beklemmend als men de tijd neemt om wat meer van de geschiedenis van dit eiland en zijn functie in het verleden te leren vooral de foto’s laten een diepe indruk achter.
We hebben nog gezocht naar een familielid van Annie maar konden daar zo vlug niets over vinden (later thuis via Internet wel maar toen had ze wat meer informatie om mee te starten) ook in de muur buiten konden we de naam niet vinden maar als je daar goed wil zoeken kan men wel 2 dagen op het eiland doorbrengen.
Op het eiland nog een hotdog gegeten en buiten rondgekeken en daarna de ferry naar NYC weer genomen.
Te voet naar Ground Zero gegaan, ondanks dat het al weer 3 jaar geleden is maakt dat een diepe indruk op een mens daar zal het kruis wat er staat ook wel aan bijdragen, jammer dat er inmiddels een aantal verkoopkramen rond staan.
Toen we er waren liepen er veel filmploegen rond maar dat had waarschijnlijk met de datum te maken, want ook op TV werd er veel aandacht aan besteed.
Verder gelopen richting City Hall onderweg bij een Deli wat te eten en koud drinken gekocht en dat op een bankje in de schaduw van een paar bomen in City Hall Park opgegeten en gelijk onze voeten wat rust gegeven.
Hierna zijn we naar Brooklyn Bridge gelopen en hebben we nog wat rondgekeken in de winkels op Pier 17 via Fulton terug gelopen naar de subway en met line 3 weer naar 42ste street.
Daar nog wat rondgekeken en uitgezocht hoe we terug kunnen met de bus, deze bracht ons in 15 minuten weer naar het hotel waar eindelijk de voeten omhoog konden.
Overnachting, kamer in Econo Lodge Hotel Carlstadt, kosten $54,72 incl. tax, met kortingscoupon.
Vandaag gereden 0 mile gelopen heel veel.

Dag 11, vrijdag 10 september
New York City

Vanmorgen eerst een kamer voor de laatste nacht geregeld, hoewel we dachten dat we de kortingcoupon nu niet konden gebruiken kregen we toch de kamer voor de lage prijs alleen werd er nu omdat het weekend is $ 5,00 extra gerekend voor de 2de persoon, ook goed als we alles bij elkaar tellen hebben we toch de prijs van 1 nacht uitgespaard door de coupons te gebruiken.
Met de bus van 08:45 weer naar NYC gereden, we zijn eerst te voet naar het Empire State Building gegaan en daar gelijk in de line voor een ticket naar het Observatory deck.
De rugtassen moesten weer door de röntgen maar verder werd nu niet gecontroleerd de line was redelijk lang maar ging vrij vlot, er liepen een aantal personen die probeerde te ronselen voor een 2 in 1 ticket met de Skyride, voor zo ver ik het begreep een film van 22 minuten, je kon dan een comboticket kopen en mocht de rij wachtende verlaten om zou vlugger aan de beurt zijn, hoe meer er uit de rij gaan hoe vlugger wij aan de beurt zijn dus doe je best.
Als je eenmaal een ticket hebt moet je voordat je de lift in mag weer langs een security punt waar je dan weer wel door een pieppoort moet.
Het wachten viel best mee, het koste ons nog geen uur om vanaf binnenkomst helemaal boven te komen, je gaat in een ruk naar de 80ste verdieping daar moet je verplicht langs de fotograaf ook als je aangeeft geen foto te willen.
Daarna nog een stukje met een lift tot op de 86ste verdieping waar je dan naar buiten kan.
Daar wachtte ons een werkelijk adembenemend uitzicht langs alle kanten van het gebouw, gelukkig was het nu wel mooi helder weer ook de wind was veel minder dan gisteren want anders is het niet zo aangenaam op daarboven in de open lucht te staan.

NYC21 NYC14

Aan elke kant van het gebouw is een plaquette waar de belangrijkste gebouwen opstaan die in het zicht veld liggen, aan de kant richting dowtown staan de Twin Towers als stippellijn ingetekend dan word nog eens duidelijk wat voor inpakt deze gebouwen hadden op de skyline van NYC.
Eenmaal weer buiten zijn we naar Penn Station gelopen en de subway in en met line 3 naar de 86ste street gereden om de rest van de dag in Central Park door te brengen.
Een schitterend park en wat een rust midden in deze drukke stad, in de staten van NYC moet je bijna in looppas om met de stroom voetgangers mee te lopen maar zodra men het park binnen gaat lijkt het wel of iedereen 3 versnellingen terug schakelt
Heel op het gemak een deel van het park bekeken, volgens mij het je minimaal 2 dagen nodig om heel het park te doen.
Jammer dat er nergens een plattegrond van het park te krijgen is zodat je jezelf een beetje kan oriënteren, er staan wel geregeld plattegronden langs de paden maar daar staat dat vaak niet op waar je op dat moment staat.

BBQ In & Out 2004 173 BBQ In & Out 2004 175 BBQ In & Out 2004 179Tussen de middag even het park uit om een warme maaltijd te scoren bij een van de vele kraampjes die je op bijna elke straathoek tegen komt, in het park een leuk plekje gezocht en daar van onze maaltijd genoten.
Toen onze voeten aangaven dat het wel genoeg was voor vandaag de buitenkant van het park weer opgezocht en met de subway weer naar de 42ste straat gegaan, in de terminal nog een paar boodschappen gedaan en bij de Deli ons avondeten gehaald, met de bus weer terug naar het hotel.
Na het eten de koffer ingepakt voor zo ver als dat mogelijk was en de gevolgen van Ivan een beetje gevolgd op TV.
Overnachting, kamer in Econo Lodge Hotel Carlstadt, kosten $ 60,42 incl. tax.
Vandaag gereden 0 mile, gelopen eigenlijk net iets te veel aan de voeten te voelen.

Dag 12, zaterdag 11 september
New York City – Atlantic Oceaan

Vanmorgen op het gemak de koffer verder ingepakt en alles in de auto gedaan, de sleutel van de hotelkamer ingeleverd en op het gemak gaan rijden, eerst een stukje over de NJ- 503 noord naar de I-80 die ik in eerste instantie west nam in plaats van oost gelukkig hadden we dat vlug door dus de volgende exit er af en er weer op nu in de goede richting.
Via de Palisades Interstate Parkway noord zijn we New York State ingereden een mooie route, daarna via een stukje US-202 over de Hudson River naar de Taconic State Parkway zuid en de I-87 oost.

BBQ In & Out 2004 185BBQ In & Out 2004 186Daarna wilde ik de I-678 zuid nemen maar die hebben we gemist omdat er op de borden Hutchinson River Parkway stond i.p.v. I-678.
Weer over de brug naar Long Island, dat is trouwens de enige brug waar men beide kanten moet betalen alle andere was het maar 1 kant uit betalen en de andere kant vrij.
Omdat we nog redelijk wat tijd over hadden voor we op het vliegveld moesten zijn dachten we een beetje toeristisch te rijden, dat viel iets tegen omdat we er niet mee gerekend hadden dat ook op Long Island veel wegen met de naam i.p.v. wegnummer op de borden staan en er ook op de wegen zelf geen wegnummers te vinden zijn reden we verkeerd en kwamen we op Williamsburg Bridge uit die ons rechtstreeks de Lower East Side van NYC inbracht.
Dat was schrikken, gelijk de eerste mogelijkheid genomen om een U-turn te maken en weer vlug terug naar Brooklyn waar we eerst een heel stuk onder de spoorbaan zijn blijven rijden wat ook wel een rare gewaarwording is, het lijkt mij niet echt prettig om daar te wonen want dat ding houd een enorm lawaai als hij langs rijdt.
Uiteindelijk het vliegveld maar eens opgezocht en onderweg de tank nog vol gedaan, Long Island is dus duur want goedkoper dan $ 2,139 konden we niet vinden, mogelijk heeft de nabijheid van JFK hier ook mee te maken want al die rentals moeten natuurlijk nog tanken voor ze de auto inleveren.
De Auto ingeleverd bij Hertz en met de Airtrain naar terminal 3, waar Delta Airline is gevestigd eerst maar even inchecken en ondanks dat we best vroeg waren kon de dame ons geen raamstoelen geven dus wordt dit de eerste keer dat van alle vliegreizen dat we niet aan het raam zitten.
Volgens mij had ze geen zin om te zoeken want het vliegtuig was lang niet vol.
Eerst de koffers ingeleverd en toen nog een poosje naar buiten om nog even aan mijn verslaving toe te geven, daarna bij starbuck nog een ijskoffie gedronken.
De gate opgezocht, 1,5 uur later konden we aan boord, toen iedereen aan boord was mochten we eventueel ergens anders gaan zitten, omdat een ander paar graag in het middenstuk wilde zitten om naar het grotere tv-scherm te kijken konden we toch weer aan het raam zitten.
Keurig op tijd kwam het vliegtuig los van de gate, alleen duurde het opstijgen nog even want er was een rij van 15 vliegtuigen voor ons ondanks dat wist de captain te melden dat de verwachte aankomsttijd op AMS 07:15 uur was terwijl we uitgingen van 08:00 uur volgens de tickets, terwijl de lucht mooi rood kleurde van de ondergaande zon stegen we op voor de thuisreis.
Overnachting in het vliegtuig. Niet geslapen
Vandaag gereden 182 mile.

Dag 13, zondag 12 september
Atlantic Ocean – Amsterdam – Thuis

Om 07:25 uur raakte de wielen de landingsbaan van Schiphol, we waren 35 minuten vroeger dan gepland dat kwam omdat we de restanten van Frances achter ons hadden en dus een flinke wind mee hadden.
Eerst de koffers ophalen, toen we op de bagage afdeling kwamen stond de vlucht nog niet eens op de monitor dus maar even een peukje gedaan, onze koffers kwamen redelijk vlug van de band ook nog alle 2 gelijk dus konden we weg.
Voor het eerst op Schiphol werd ons door de douane gevraagd waar we vandaan kwamen en of we was hadden aan te geven, nee natuurlijk niet, einde oefening en wel thuis.
Om 08:15 uur zaten we in onze eigen auto en reden van P-3 af richting Biggekerke waar we om 10:30 uur het garage pad opdraaide, zalig rijden op zondagmorgen geen files, jammer dat ze in Vlissingen de brug nog open draaide voor een jachtje maar dat geeft gelijk aan dat je weer thuis bent.
Auto uitladen en katten eten geven want onze dochter ligt nog in bed dus willen die beesten graag eten, in de kas nog wat water gegeven want een deel van de planten had dorst.
’s Middags nog een uurtje de ogen dicht gedaan en ’s avonds de hond opgehaald van haar logeeradres.
Overnachting ons eigen bed.
Vandaag gereden, weet ik niet precies in de USA houd ik dat keurig bij maar in NL nooit ik denk rond de 225 kilometer.
Totaal gereden 1842 mile waar we 50,01 gallon voor nodig hadden met een gemiddelde prijs van $ 1,919 per gallon.

Epiloog

Dit was onze eerste trip aan de oostkust van de USA.
NY City is een ervaring apart, enorm druk met een heel rustig Central Park in het midden, door het slechte weer hebben we 1 dag in moeten leveren en dus niet alles kunnen doen, dus zullen we er mogelijk nog wel eens terug komen.
NY State is schitterend met een heel afwisselend landschap met prachtige watervallen, heel mooie bossen en ook in september nog volop wildflower in bloei.
Hoewel we PA en NJ alleen maar over de interstate gezien hebben denk ik dat je ook hier prachtige gebieden hebt die een nader bezoek zeker waard zijn.
In NY zowel State als City is de brandstof flink aan de prijs.
Ook de gewone boodschappen zijn er duurder dat in the West.
Reizen met een auto en hotel/motel en cabin overnachtingen is niet onze manier van vakantie houden geef ons maar een Camper.
Men is aan deze kant van de USA niet zo beleeft in het verkeer als in het zuidwesten, er wordt hard gereden en er wordt vlug getoeterd als men even twijfelt, om in te voegen moet je gewoon brutaal zijn en de auto er tussen duwen.
Het gebruik van wegnamen i.p.v. wegnummers op de bebording werk soms verwarrend.
Volgens mij is NY de enige State waar de exitnummers opvolgend zijn en niet gekoppeld aan de mijlen van de weg, dat is even opletten meestal reken ik uit hoe ver ik moet naar de volgende exit maar dat gaat hier niet op.

Onze volgende reis is alweer geboekt, weer 4 weken met een camper van LA naar Dallas van 17-04-2005 tot 17-05-2005